tirsdag 17. februar 2009

Nytt Sotrasamband

Det har den siste tiden vært diskutert flittig om et nytt sotrasamband. Om nødvendigheten av det. Om man skal velge tunell. Om man skal velge bro, og hvor denne eventuelt skal være. Bergen og Sotra AUF har fulgt debatten nøye, og lokallagene er enige om hvilken løsning som er den beste.

Før vi tok en avgjørelse bestemte vi oss for en del forutsetninger for et nytt sotrasamband. For oss er det viktig at nye byggeprosjekter har en klar og tydelig miljøvennlig profil. Å starte nye prosjekter nå, som vil forurense i all fremtid er verken fremtidsrettet eller særlig lurt. Nå er tiden inne for å tenke langsiktig, og å sikre generasjonene som kommer etter oss et klima det går an å leve med.

Mange har kritisert forslaget om å bygge bro med begrunnelse at det vil være estetisk stygt, ødeleggende for nærmiljøet og vil føre til økt trafikk. Dette er forståelige argumenter, men de er ikke uslåelige. Som nestleder i AUF, Eskil Pedersen sa det, ”det har falt på vår generasjon å kjempe for klimaet, det har falt på oss å redde verden”. Man må nå ta et valg om hva som er viktig, og hva generasjonene etter oss kan leve med.

En løsning med bro er det eneste reelle alternativet. En tunell vil føre til et økt drivstofforbruk på 1,1 millioner liter drivstoff per år. Hvis man i tilegg tar med i betraktningen at en tunell vil utelukke en fremtidig løsning med bybane, sier det seg selv at en tunnelløsning er og må være uaktuell.

En tunelløsning vil virke positivt på de problemene vi har med kø i dag, men den vil også være ødeleggende for fremtiden. Det er nå tiden er inne for å ta ansvar for fremtiden, i motsetning til tidligere generasjoners politikere. Det er nå vi kan utgjøre en forskjell. Det er her og nå fremtiden avgjøres.

Ingen kommentarer: