Birthe Taraldset spør retorisk i BA, onsdag 13. februar, om Arbeiderpartiet i Bergen nå setter sin troverdighet på spill.Bakgrunnen for spørsmålet er Arbeiderpartiets endrete holdning til rushtidsavgift. Min mening er at det er Høyre som mister troverdighet i denne saken.
De sier på den ene siden at de er et parti som er opptatt av klimaspørsmålet, mens de på den andre siden sier nei til viktige klimatiltak.
Helgens årsmøtevedtak angående denne saken er viktig, og AUF ser på det som en seier, ikke bare for seg selv, men også for klimaet vårt at Arbeiderpartiet nå støtter vårt krav om å innføre rushtidsavgift.
Det som er trist er at Høyre prøver å gjøre dette til en sak som handler om fattige og trengende, om småbarnsforeldre og alenemødre. For oss så handler det om en felles innsats får å redde klimaet vårt.
Vi ønsker ikke en rushtidsavgift som setter småbarnsfamilier på gaten, vi ønsker derimot å tidsdiffrensiere bompengeavgiften, slik at det blir dyrere å kjøre i rushtiden i forhold til sent om kvelden og midt på dagen. Og om Taraldset hadde lest uttalelsen fra årsmøtet hadde hun lagt merke til at Arbeiderpartiet ikke ønsker å øke inntektsrammen for bompengene, ihvertfall ikke før etter 2011, når Bergensprogrammet er gjenomført. Det vil si at hun heller ikke trenger å bekymre seg for skyhøye skatter eller avgifter, kun en tidsdifrensiering innenfor dagens inntektsramme.
Jeg vil gjerne oppfordre bystyrerepresentanten, og resten av høyresiden til å ta ansvar for miljøet vårt, slik det nå ser ut som om KrF gjør, og i et bredt flertall innfører en sosial og nødvendig tidsdiffrensiering av bompengebetaling.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Helt enig! Ap setter ikke sin troverdighet på spill ved å være med på å innføre køprising. Det er vel heller Høyre som mister sin troverdighet i klimaspørsmålet. En ting er å si at køprising er dumt, men det blir jo latterlig når Høyre ikke kommer med forslag som er bedre. Jeg blir stadig skuffet over folk som klager over forslag, men som ikke kommer med bedre selv. Det blir for dumt...
Jeg ser for meg en løsning med ganske dyr prising i rushet, men helt gratis om natten. Går det ikke buss, bør det heller ikke koste å kjøre gjennom bommen. Prisdifferensiering bør tilpasses køen og busstilbudet!
Legg inn en kommentar